יום שישי, 26 בדצמבר 2014

מכונות זמן ומלחמות

בכנס מאורות 2014 - מלחמה לנצח? היה לי הכבוד להעביר הרצאה בנושא מכונות זמן ומלחמות.
אם חלילה לא הספקתם להגיע להרצאה, ויש לכם מכונת זמן, אתם מוזמנים לשוב ל 18/12/2014 לשעה 21:00.
יש עדיין כיסאות פנויים בשורה האחרונה.
אם אין לכם מכונת זמן, ריכזתי להלן את רשימת הספרים עליהם דיברתי בהרצאה, ספרים שהציגו מכונות זמן ומסעות בזמן ועשו זאת באופן ראשוני וחדשני, לזמנם כמובן.


מכונת הזמן הספרותית הראשונה ראתה אור ב 1887 בספרו של הספרדי אנריקה גספר רימבאו, The Anacronopete. גם אם לא היתה אלא חלום, מכונת הזמן המעופפת של רימבאו זכתה להסבר מדעי לעילא ועילא. לפחות לטעמי.

שנתיים לאחר מכן, ב 1889, פירסם מארק טווין את ינקי מקונטיקט בחצר המלך ארתור. בתפקיד מכונת הזמן שימש, כמובן, מוט ברזל. אל תנסו את זה בבית.

רק ב 1895 פירסם הרברט ג'ורג' וולס את מכונת הזמן, וקבע את השם הגנרי שמלווה אותנו עד עצם היום הזה. זו היתה מכונת הזמן הראשונה שבאמת עבדה (ולא היתה חלום), אם כי קיימת מחלוקת מדעית אם מכונה סטטית יכולה לנוע בזמן, ועדיין להישאר על כדור הארץ שכידוע נע במרחב. אם אתם רוצים לשמוע עוד על הבעיות המתעוררות משימוש במכונה וולסית, ועל הדרכים לפתרונן, תיאלצו בכל זאת לשוב בזמן להרצאה במאורות. או לחכות להרצאה נוספת. אני לא בטוח מה סביר יותר שיתרחש.

ב 1955 פירסם אייזק אסימוב את קץ כלזמן, ובו הוצגה לראשונה האפשרות של ריבוי יקומים. הוא גם פתר את אחת מבעיות התנועה של מכונה וולסית בכך שהסביר כי "חוקי היקום הרגילים אינם תקפים במנהרות הקומקום."

ב 1956 פירסם רוברט אנסון היינליין את הדלת המוליכה אל הקיץ, ובו בוססה התיאוריה כי מה שיהיה הוא מה שהיה, ואם זה לא היה אז זה גם לא יהיה. אם זה נשמע לכם מסובך נסו לקרוא קודם את הסיפור הקצר בציצת ראשו (חלומות באספמיה, גליון 6), או את הסיפור הקצר "כולכם הזומבים-" (הפנטזיות של היינליין).

ב 1983 פירסם טים פאוורס את שערי אנוביס, והציג שילוב מעניין של שער-זמן וקסם.

ב 2007 פירסם ג'ו הלדמן את מכונת הזמן המקרית. הלדמן אמנם לא הציג בספר מכונה מסוג חדש וגם לא תיאוריה חדשה על מבנה היקום בנסיון לפתור את הפרדוקסים של הזמן, אבל זה הספר הראשון על מכונות זמן שאני הוצאתי לאור, ובזאת חדשנותו.

בהרצאה סקרתי, בקצרה, גם סדרות טלויזיה (ד"ר הו, מנהרת הזמן) וסרטי קולנוע (בחזרה לעתיד, שליחות קטלנית), אך זה לא המקום והזמן לפרטם. גם מקומם של פרדוקסים לא נפקד מההרצאה, ועל כך, אולי, ברשומה נפרדת.


אני מאוד נהניתי להתכונן להרצאה, ונהניתי כפליים להעביר אותה.
אולי בכל זאת יש סבירות גבוהה לכך שתהיה הרצאה נוספת. אם לא על מכונות זמן ומלחמות, אז על מכונות זמן.

קריאה מהנה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה